Sposób na biznes – butik online

Sieć internetowa rozwija się w Polsce w ekspresowym tempie. Tworzone są kolejne serwisy i platformy sprzedażowe internetowe. Kiedyś przeciętny polski kupujący wrogo podchodził do okazji składania deklaracji zakupowych online. Teraz jest jednak inaczej. Czy więc uruchomienie własnego shopu via Internet stanie się świetnym sposobem na tworzenie biznesu?
Sytuacja w branży

Ekspertyza eCommerce Poland 2013 wykonany przez firmę Dotcom River wykazało, że w Polsce platforma handlu via Internet rozwija się w przyspieszonym tempie. Raport prezentuje aktualne mody na rynku i sytuację ekonomiczną sklepów i via Internet na terenie kraju. Już od kilku lat opowiada się o rozbudowywaniu branży internetowego, który rośnie o około 2030 proc. na rok. Na dzień dzisiejszy jego wartość wyliczona została na dwadzieścia sześć mld zł. Co dziennie na terenie Polski tworzy się od kilku do nawet kilkudziesięciu sklepów internetowych. Wynik badań firmy Deloitte pt. „A wave of digital change. Trends and digital Einnowation 2013” udowodnił, że w kraju otwarto w 2013 roku prawie 15 tys. sklepów online.

Konkurencja w sektorze jest duża, ale wiedząc, jak założyć sklep oraz jak go prowadzić online, można zapracować na sukces. bez wątpienia część nowo otwieranych sklepów www nie przetrwa 1 roku działalności. Przyczyną tego stanu rzeczy jest to, iż właściciele sklepów internetowych traktują posiadany biznes jako najlepszy. Nie zajmują się nim w taki sposób, jak powinni, stąd też nie są w stanie przyciągnąć do niego klientów oraz wypozycjonować go w sektorze swojej działalności.

Teraz, trzeba sobie uświadomić już na etapie opracowywania strategii biznesu internetowego, że sklep internetowy nie powinien być hobbystyczną www online. Trzeba się zająć kompleksowo i poświęcać mu sporo czasu. Prowadząc go jedynie po godzinach pracy na etat pewnie biznes natychmiast okaże się nierentowny. Trzeba również naszykować się na to, że sklep via Internet nie wygeneruje zysków w szybkim czasie.
Jak powinno się zacząć?

W przypadku, gdy szukamy pomysłu na wykonywanie działań biznesowych także stwierdzimy, że chcemy tworzyć e-sklep musimy wiedzieć, w jakiej branży ma on funkcjonować. Wówczas będzie też można wykonać stu procentową analizę rynku, skontrolować siłę oraz obszar oddziaływania konkurencji, zastanowić się nad mocnymi oraz słabymi stronami butiku oraz możliwościami i zagrożeniami, jakie występują na rynku. Ekspertyzy SWOT czyli możliwości oraz zagrożeń, silnych oraz słabych stron, da odpowiedź na pytanie, którą strategię pracy przyjąć, by maksymalizować swoje możliwości branżowe także wzmacniać dobre strony działalności gospodarczych.

Samo konkluzja, iż będziemy sprzedawać w naszym sklepie internetowym rowery, kosmetyki czy sprzęt RTV nie jest wystarczające dla otworzenia doskonale działającego sklepu, z świetnymi szansami zysku.

Towar oferowany w sklepie powinien zainteresować potencjalnych konsumentów. Świetny towar, którego specyfikacja byłaby adekwatna do ceny, będzie największym atutem nowo otwieranego esklepu. Możemy sprzedawać nawet taki sam towar, co inni w sektorze, lecz jeśli będziemy w stanie zagwarantować lepszą cenę, dobrze go opiszemy dodatkowo w niestandardowy sposób pokażemy, możemy zdobyć partnerów biznesowych. Atutem e-sklepu może być niezbyt kosztowna lub bezpłatna wysyłka. Klientom zależy również oraz na tym, ażeby zamówione towary dostać w jak najkrótszym czasie. Powiadamiając nabywców o każdym etapie aranżowania przesyłki – przyjęciu zamówienia, zapakowaniu paczki, nadaniu paczki itp., zdobywamy ich lojalność oraz zainteresowanie. Im lepszą jakość obsługi klienta będziemy mogli zaoferować, tym szybciej pozyskamy stałych nabywców. Kontakt z potencjalnym kupującym powinien być błyskawiczny poza tym konkretny, tworzący zaufanie. Powinniśmy gwarantować klientom odpowiedzi na nurtujące pytania, w sposób odpowiedni i transparentny. Nie trzeba przy okazji zapominać o obsłudze posprzedażowej kupujący – serwisie także gwarancji.
Oprogramowanie shopu i rejestracja działalności

Sklep internetowy musi posiadać innowacyjną, ale w miarę prostą grafikę, której nadrzędną osią byłyby przejrzyste karty produktów. Powinien on być wyposażony w łatwą w obsłudze nawigację, wyszukiwarkę także prosty oraz funkcjonalny formularz kontaktowy albo chat w czasie rzeczywistym z konsultantem dystrybucji. Oprogramowanie sklepu internetowego warto powierzyć rzetelnej agencji, dodatkowo i wtedy, by nabywamy gotowy system sklepowy albo korzystamy z oprogramowania open source, które jednak i tak musi zostać dopasowane do wymagań konkretnych kontrahentów.

Mając silnik sklepu online także jego grafikę, można przystąpić do pozyskiwania dostawców towarów, jakie będą dystrybuowane w sklepie. Doradza się nawiązać pracę z hurtowniami lub od razu z producentami, co pozwala na otrzymanie właściwej ceny na towary. Powinno się je wprowadzić do sklepu, przyporządkowując odpowiednim kategoriom również tworząc niepowtarzalne opisy, które w przyszłości pomogą w wypozycjonowania platformy sprzedażowej pod odpowiednie frazy kluczowe.

Należy poza tym podpisać umowy z kurierami, którzy będą doręczać nasze przesyłki do kontrahentów biznesowych. Kwestią biurokratyczną jest zarejestrowanie działalności gospodarczej w CEIDG.
Pozycjonowanie i reklama sklepu

Opracowanie strategii marketingowej dla esklepu pomaga w jego skutecznej promocji. W pierwszej kolejności warto zadbać o wypozycjonowania www na wybrane słowa kluczowe w wyszukiwarce. Nie powinny frazy być nazbyt ogólne, np. perfumy, telewizory, lub rzeczy dla maluchów, gdyż trudno je promować także otrzymać spodziewane efekty w krótkim czasie. Lepiej najpierw kolejności pozycjonować frazy bardziej drobiazgowe czy lokalne, jeśli mamy zaplanowane prowadzić działalność poza tym w postaci typowej sprzedaży.

Koszty działań marketingowych powinny stanowić integralny element kosztów całego przedsięwzięcia biznesowego. Jeśli za pomocą prac marketingowych, szczególnie w Internecie, nie będziemy w stanie przyciągnąć do siebie kontrahentów, okażą się one bezskuteczne oraz sklep upadnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.
Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Zgadzam się